Szkolenie ekspertów

0
43

Jeden z końcowych etapów wdrażania systemu zarządzania wiedzą. Szkolenie ekspertów. Lekko się przesunęło, ale to jednak po stronie klienta. Wiadomo – urlopy, zwolnienia.

Ale udało się, praktycznie projekt na ukończeniu. Teraz tylko ciężka praca z opracowaniami i wdrażaniem. Ale po kolei. Kilkunastu ekspertów, w tym wiodących wzięło udział w tygodniowym szkoleniu ze sposobu przygotowywania materiałów szkoleniowych dla systemu. Są to zestawy, oparte o strukturę „Bazy Wiedzy” i składają się z:

  • Konspektu szkolenia
  • Materiałów pomocniczych
  • Zestawu testów
  • Skryptu szkoleniowego.

A teraz krótkie omówienie. Przede wszystkim jest to obowiązkowy zestaw na każde zagadnienie. Zagadnień planowanych jest około 2000 (dwóch tysięcy). Więc łatwo sobie wyobrazić, jaka to ilość materiału. Oczywiście są wprowadzone elementy systematyzujące – bo jakżeby inaczej. Ale o strukturze bazy było już wcześniej. Teraz jak sobie poradzić – zarówno „analogowo”, czyli tradycyjnie, jak i informatycznie.

  • Tradycyjna metoda, to nic innego jak zbiór skoroszytów z wydrukowanymi materiałami, z przyjętą zasadą dokumentu nadzorowanego.
  • Metoda informatyczna, to takie same skoroszyty, tylko w „wirtualu”.

Pomijam oczywiście procedurę zatwierdzania materiałów szkoleniowych, bo trochę tajemniczości się przyda. Ale powiem, że jest sprawna i zgodna z Kodeksem Pracy. A dodatkowo jest to pewien element planowego nadzoru.

Konspekt
Czyli przewodnik po szkoleniu. Trochę rozszerzony, bo zawiera cele szkoleniowe. Oczywiście, jak szkolenie, to szkolenie, więc i takie cele sobie utworzyliśmy. A potem sprawdziliśmy analizą S.M.A.R.T.  Konspekt jako dokument główny – taki zbiorczy, wskazuje całą resztę. Czyli materiały pomocnicze, wyposażenie miejsca szkolenia (np. sala wykładowa, sala gimnastyczna itp.).

Materiały pomocnicze.
Wszelkie materiały i pomoce pomagające zrozumieć i przyswoić treść lub nabyć umiejętności. Od prezentacji, przez wzory druków i dokumentów, po uradzenia treningowe.

Zestaw testów
Tutaj lekko zaskoczyłem słuchaczy. Bo okazało się, ze test, to nie tylko odpowiedzi na pytania. To również sprawdzenie umiejętności – praktyczne. Ale z tym już trudniej, bo trzeba gdzieś opisać prawidłowość wykonanego ćwiczenia. I tutaj były pewne problemy, z rozbiciem na elementy poddające się ocenie. Ale też się udało.

Skrypt
Pisany „prozą” materiał szkoleniowy. Główne przeznaczenie – baza wiedzy (moduł w systemie IT). Ale również wykorzystywany jako materiał do samokształcenia kierowanego oraz swoiste ‘ściągi” znajdujące się w każdej odrębnej jednostce.

Tytułem podsumowania
Jeszcze trochę pracy z pomocą klientowi w uruchomieniu własnego serwera i koniec. System zbliżony do rozwiązań w zachodnich korporacjach będzie funkcjonował w polskiej firmie, której pracownicy noszą mundury. Spora sprawa.